دانستنیهای مفید جغرافیا
برنامه ریزی شهری
تاریخ : جمعه 15 دی 1396
نویسنده : آباریان

1– ایران بدلیل تنوع و انواع زلزله ها، به بهشت زلزله شناسان معروف است.

2- غربی ها از روش پیش بینی زلزله بهره می گیرند و شرقی ها از روش پیشگیری آن و ما نیز باید از روش های فوق بهره مند شویم

3– سیکل زلزله 7 ریشتری در ایران ده سال، با یک سال اختلاف است و در خراسان دوره آن معمولا 20 ساله یا 30 ساله است.

4– تنها شهرهای امن ایران که امکان زلزله شدید در آنها کم است اول آبادان و بعد اصفهان است و همچنین تنها شهری که در ایران زلزله های خفیف زیاد اتفاق می افتد گرمسار است که وقوع زلزله‌ها برای مردم این شهر عادی است.

5- اولین برف ایران در آذربایجان است و آخرین برف ایران نیز در آذربایجان است، به عبارت دیگر زمستان ایران در آذربایجان شروع می شود و در آذربایجان تمام می شود.

6- جنگلها قبل از انسانها و بیابانها بعد از انسان ها بوجود آمده اند.

 

7- قسمتهای وسیعی از کشور هلند پایین تر از سطح دریا است و ارتفاع موج در این مناطق نیز زیاد است که این کشور به وسیله ایجاد سدهایی با ارتفاع زیاد از نفوذ آب به داخل سرزمین جلوگیری کرده است و هلندی ها به همین دلیل این شعار معروف را در دنیا می دهند:

(( خداوند زمین را آفرید و هلندی ها، هلند را))

8- سونامی یا تسونامی، پدیده شرق آسیا است و یک کلمه ژاپنی است که شامل دو کلمه سو و نامی می باشد که سو به معنی ساحل و بندر و نامی به معنی موجهای بلند است. بیشتر سونامی ها یعنی حدود 80 درصد آنها در اطراف اقیانوس آرام اتفاق می افتد ولی این به آن معنا نیست که در اقیانوس هند یا اطلس یا دریای مدیترانه شاهد چنین پدیده ای نباشیم. سواحل ژاپن، آلاسکا، سواحل کالیفرنیا به شدت در معرض خطر سونامی قرار دارند و به همین دلیل در آمریکا و ژاپن به سامانه های هشدار سونامی مجهز شده اند.

9- کاترینا، نام یک طوفان در آمریکا است که از نام یک خانم در این منطقه گرفته شده است، زیرا که این خانم خیلی زود طوفانی می شده است.

10- گرینلند، نام جزیره بزرگی در شمال اقیانوس اطلس است، این جزیره متعلق به کشور دانمارک است. نام آن از دو کلمه گرین به معنی سرسبز و سبزی و لند به معنی سرزمین است. می گویند در گذشته، شخصی برای اینکه مردم را برای سکونت به این منطقه بکشاند به دروغ به مردم اعلام کرده است که به این منطقه بیایید که جای سرسبز و آبادی است و وقتی مردم به آنجا رفته‌اند، دیده اند که منطقه یخ بسته است و گفته او دروغ است و بنابراین همین نامگذاری دروغ او، روی این منطقه مانده است. این جزیره بزرگترین جزیره جهان است.

11- کوههای هزار مسجد در شمال خراسان است. از آنجایی که این کوهها نزدیک به هزار ستون دارد که شبیه به ستونهای مسجد است به کوههای هزار مسجد معروف است.

12- زاینده رود: علت نامگذاری این رود به این جهت است که هر چه از بالا به طرف پایین می آید آبش زایش پیدا می کند.

13- در آذربایجان به رود، چای می گویند. مثلا آجی چای که به دریاچه ارومیه می ریزد. آب آجی چای تا نزدیکی تبریز شیرین است و از تبریز به بعد، این رود در مسیر خود از روی گنبدهای نمکی به اسم دوز دوزان عبور می کند که در زبان ترکی دوز به معنی نمک و دوزان به معنی گنبدهای نمکی است که بعد از عبور از روی این گنبدهای نمکی از شوری زیاد، تلخ می شود و بعد از آن تلخه رود نام می گیرد.

14- بسیاری از امپراطوریها را آب و هوایش ویران کرده است. هانتینگتن جغرافیدان و هواشناس معروف آمریکایی

15- شهر میاندوآب در جنوب دریاچه ارومیه قرار داد و از آنجایی که این شهر، میان دو رودخانه زرینه رود و سیمینه رود قرار دارد به میاندوآب معروف است.

16- خشکسالی تعریف مشخصی ندارد. مثلا" در انگلستان اگر در فاصله دو هفته باران نیاید، می گویند امسال خشکسال است. در ایران باید خشکسالی را مدیریت کنیم و با آن سازگاری پیدا کنیم و زیانهای آنرا به حداقل برسانیم. آنچه نیاکان ما آموخته اند ترسالی یک اتفاق است و خشکسالی یک قاعده.

17- News به معنی اخبار است که حرف N به معنی شمال (North) و E به معنی شرق (East) و W به معنی غرب (West) و S به معنی (South) است. یعنی خبرهایی که از چهار جهت جغرافیایی است.

18- سدها را قوسی شکل می سازند و به دلیل اینکه ارتفاع آبی که وارد سد می شود به دو طرف سد بلغزد و مستقیم به دیواره فشار وارد نکند.

19- راههای اصلی کشور دارای یک شماره قراردادی (کد) می باشد که جهت آنها با این شماره نیز مشخص می شود مثلا" جاده مشهد به طرف زاهدان که از شهرهای تربت حیدریه، گناباد، قاین و بیرجند می گذرد با شماره S95 مشخص شده است که عدد 95 شماره جاده و S نشان دهنده جهت جنوب (South) است که در این مسیر ما به طرف جنوب می رویم و همین جاده از مسیر زاهدان یا بیرجند به طرف مشهد با شماره N95 مسخص شده است که عدد 95 شماره جاده و N نیز جهت شمال (North) را مشخص می کند که در این حالت ما در همین جاده به طرف شمال حرکت می‌کنیم و مثال دیگر اینکه جاده مشهد به طرف تهران و بالعکس با شماره W44 و E44 مشخص شده است که W به معنی غرب (West) و E به معنی شرق (East) می باشد. شایان ذکر است که شماره جاده ها در شناخت مسیر به رانندگان و مسافران کمک زیادی می کند.

20- کوه پالان گردن یکی از کوههای البرز مرکزی است که علت نامگذاری آن به این جهت است که وقتی از نزدیک به این کوه نگاه می کنیم به الاغی می ماند که بجای اینکه پالان روی پشت آن باشد، روی گردن آن است.

21- در کره جغرافیایی معمولا اقیانوسها و دریاها را با رنگ آبی پررنگ، آبی روشن و کم رنگ مشخص کرده اند که هر یک نشان دهنده عمق در قسمتهای مختلف می باشد. مثلا آبی پررنگ، نشان دهنده عمق زیاد است که به نسبت رنگ آن عمق نیز کاهش می یابد. شایان ذکر است راهنمای رنگ مربوط به عمق اقیانوسها و دریاها در پایین کره جغرافیایی آورده شده است.

22- خط استوا: نام درست این خط اِستوا است که بعضی ها به اشتباه اُستوا می خوانند و ماضی و مضارع و مصدر آن بترتیب عبارت است از:اِستَوَیَ،یَستَوِیُ،اِستِواءِ

 

23- جغرافیا = طبیعت + انسان

 

24- گرمترین نقطه جهان در ایران است. منطقه گندم بریان شهداد واقع در شمال کرمان گرمترین نقطه جهان است که تابستان دمای هوا در این منطقه به 70 درجه سانتی گراد در سایه و 100 درجه سانتی گراد در سطح خاک می رسد. این منطقه در دل دشت لوت در فاصله 80 کیلومتری شمال شهر شهداد و فاصله 15 کیلومتری کلوت ها قرار دارد. منطقه گندم بریان شهداد منطقه‌ای است، شگفت انگیز با اختلاف زیاد از سطح زمین که مساحت 480 کیلومتر مربع از دشت لوت را در بر گرفته است. این منطقه مسطح و سیاه رنگ که گدازه های آتشفشانی با اشکال بسیار زیبا بر روی آن جلب توجه می کند باعث جذب بیش از حد معمول نور خورشید و افزایش دما می شود. این نقطه عجیب و دیدنی از دشت لوت شهداد که به تنهایی یک نقطه توریستی برای منطقه و استان به شمار می رود، کره ماه ایران لقب داده شده است. در این منطقه هیچ موجود زنده ای به چشم نمی خورد و هیچ باکتری نیز یافت نمی شود. علت نامگذاری آن به گندم بریان به این دلیل است که می گویند شخصی در گذشته یک شتر که بار او گندم بوده است در حوالی این منطقه گم کرده است و بعد از مدتی شتر را در این منطقه در حالی پیدا کرده که آب بدن شتر در اثر تابش آفتاب و گرمی هوا خشک شده و گندم ها در پشت او بریان شده است و به همین دلیل به گندم بریان لقب یافته است. دمای هوا از آبان تا فروردین در این نقطة کرة زمین قابل تحمل و طبیعی می باشد.

 

25- نام ارومیه (اورمیه) نامی است که آشوریان به آن داده اند. اور در زبان آشوری به معنای شهر است و میه به معنی آب (هم ریشه ماء عربی). پس ارومیه یا اورمیه به معنای شهر آب است. شایان ذکر است در دوران رضا خان به این دریاچه نام رضاییه داده شد. دریاچه ارومیه بعد از بحرالمیت (دریای مرده) شورترین دریاچه جهان است.

 

26- ایران جزء 10 کشور اول جهان از نظر وقوع بلایای طبیعی به شمار می رود و در آسیا از نظر خطر مقام ششم را دارد و از 41 بلایای طبیعی جهان 30 بلای طبیعی آن در ایران اتفاق می افتد.

 

27- قطب جنوب از قطب شمال سردتر است و دلیل آن وجود اقیانوس ها و دریاها در اطراف قطب شمال است. به عبارت دیگر وسعت دریاها و اقیانوس ها در قطب شمال بیشتر و خشکی کمتر است در حالی که در قطب جنوب خشکی بیشتر و دریاها کمتر است. وجود آب زیاد و رطوبت می تواند تا حدودی سردی هوا را کاهش دهد.

 

28- انواع روشهای جهت یابی: 1- جهت یابی به وسیله ساعت مچی: عقربه ساعت شمار را طوری به سمت خورشید بگیرید که در امتداد جهت تابش باشد یا به عبارتی سایه آن درست زیر عقربه قرار بگیرد. از مرکز ساعت به سمت ساعت 12 یک خط فرضی با نوک انگشتتان ترسیم کنید، نیم ساز زاویه بین این خط فرضی و عقربه ساعت شمار جنوب را به شما نشان خواهد داد با دانستن جنوب شما می توانید بقیه جهت ها را پیدا کنید.

 

29- جهت یابی بوسیله شاخص: یک چوب را به طور عمودی در زمین فرو کنید سایه سر چوب را با یک تکه سنگ بر روی زمین علامت بزنید. پس از حدود 20 تا 30 دقیقه سایه سر چوب را که تغییر کرده علامت گذاری کنید. به وسیله خطی این دو نقطه را به یکدیگر وصل کنید. یادمان باشد که سایه از مغرب به مشرق حرکت می کند چون خورشید از شرق طلوع و در غرب غروب می کند. حال پای چپ خود را در سایه اول و پای راست خود را در سایه دوم قرار دهید در این حالت روبه روی سمت شمال است پشت سر جنوب سمت راست شرق و غرب سمت چپ شما است.

 

30- مقطع درختان: اگر مقطع درخت بریده شده ای را ببینید تعدادی دوایر متحدالمرکز مشاهده خواهید کرد. که هر یک از آنها نشانه یک سال عمر درخت می باشد. دایره های نشان دهنده عمر درخت در یک سمت به هم نزدیکتر و در سمت دیگر از هم دور خواهند شد سمتی که دوایر از هم دور خواهند شد سمت جنوب و سمتی که دوایر به هم نزدیک می شوند شمال است. (در نیمکره جنوبی عکس این پدیده صحیح است).

 

31- لانه مورچه ها: مورچه ها در هنگام خانه سازی خاک لانه خود را به سمت جنوب می ریزند تا در هنگام وزش بادهای شمال غربی خاک به لانه شان برنگردد. پس می توان نتیجه گرفت که تل خاک کنار لانه مورچه جهت جنوب را به ما نشان می دهد با دانستن جنوب بقیه جهت ها را می‌توانید پیدا کنید.

 

32- ذوب شدن برف ها: چون در نیمکره شمالی آفتاب از سمت جنوب می تابد قله ها در دامنه جنوبی خود برف کمتری دارند پس سمت جنوب را به ما نشان می دهد. در زمین تخت معمولا ارتفاع برف در سمت جنوب بیشتر است. اما توجه داشته باشید که این روش به علت موقعیت های آب و هوایی گوناگون و همچنین جهت و موقعیت زمین همیشه صادق نیست.

 

33- پوسته درختان: پوسته درختان در جهتی که به سمت جنوب قرار دارند به علت تابش بیشتر نور آفتاب پررنگ تر و همچنین ضخیم تر است. ضمنا" شاخه هایی از درختان که به سمت جنوب هستند پررنگ تر و با برگ های سبزتر است.

 

34– جهت یابی به وسیله خوشه پروین: خوشه پروین مجموعه ای شامل 10 تا 15 ستاره که به شکل خوشه انگور در آسمان دیده می شود. این ستارگان خوشه مانند از شرق به سمت غرب در حرکتند اما دم خوشه همواره به طرف مشرق می باشد نتیجه می گیریم اگر دم خوشه به سمت مشرق باشد پس سر آن به سمت غرب می باشد.

 

35- جهت یابی به وسیله صورت بادبادکی: حدود 7 یا 8 ستاره در آسمان وجود دارد که به شکل بادبادک یا علامت سوال (؟) است که قسمتی از ستاره شکارچی است این ستارگان از شرق به غرب در حرکتند در هر حال دنباله بادبادکی آن به سمت جنوب است.

 

36- جهت یابی به وسیله دب اکبر: صورت دب اکبر یا هفت برادران هفت ستاره می باشند که به شکل ملافه در آسمان قرار گرفته اند. چنانچه دو ستاره آخر یعنی لبه ملافه را در نظر بگیرید و به وسیله یک خط فرضی آنها را به هم وصل نموده و 5 برابر ادامه دهید این خط به ستاره قطب شمال می‌رسد.

 

37- صورت ذات الکرسی: این مجموعه به شکل W یا M می باشد که راس زاویه آن به طرف ستاره قطبی می باشد برای اینکه ستاره قطبی را پیدا نماییم می بایست با استفاده از ستاره کم نور بین دو ستاره به عنوان نقطه کمکی فاصله بین آن دو را پنج برابر نموده تا به ستاره قطبی برسید این ستاره جهت شمال را به شما نشان می دهد.

 

38- پیدا کردن زمان به وسیله جهت یابی: با دانستن جهت می توان ساعت را مشخص کرد. به این ترتیب که یک نیم دایره روی زمین به طرف شمال رسم نمایید و آن را به دو قسمت مساوی شبیه به ساعت تقسیم کنید (عدد 12 باید رو به شمال باشد) سپس شاخص را در مرکز این نیم دایره به طور عمودی در زمین قرار دهید. سایه شاخص به طرف هر عددی باشد آن عدد ساعت تقریبی را به شما نشان می دهد.

 

39- جهت یابی به وسیله GPS، قطب نما و موبایل های موقعیت یاب

 

40- جهت قبله در اکثر مناطق ایران تقریبا" جنوب غربی است. برای تعیین دقیق قبله باید بگوییم دوبار در سال یعنی در روزهای 7 خرداد و 25 تیر خورشید هنگام ظهر شرعی به سمت الراس کعبه در مکه می رسد که از این راه می توان جهت دقیق قبله را تعیین کرد. شما می توانید 7 خرداد ساعت 13:48 یا 25 تیر ماه 13:57 به وقت تابستانی ایران با قرار دادن شاخصی در زمین یا با استفاده از شاقول و امتداد خلاف جهت سایه شاخص (به سمت خورشید) که در حقیقت به سمت کعبه است جهت دقیق

 

قبله را مشخص کنید.

 

41– مرکز آسیابهای بادی خراسان نشتیفان خواف است و نشتیفان به معنی نیش طوفان می باشد

 

42- علت پیدایش رنگین کمان این است که نور خورشید با قطرات باران معلق موجود در هوا برخورد می کند و قطرات باران مانند منشور عمل می کند و نور خورشید را تجزیه می کند و رنگین کمان بوجود می آید.

 

43- اگر در نیمکره شمالی فصل زمستان داشته باشیم در نیمکره جنوبی فصل تابستان خواهد بود.

 

44- اگر در نیمکره شمالی فصل پاییز داشته باشیم در نیمکره جنوبی فصل بهار خواهد بود.

 

45- مثلث برمودا یکی از رازهای ناشناخته جهان در جنوب شرق ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

 

46- بیشترین کاهش دما در شبانه روز معمولا مربوط به ساعتهای 5 تا 7 صبح است چرا که در روز زمین بوسیله خورشید گرم می شود و در شب به تدریج گرمای خود را از دست می دهد و معمولا زمین در فاصله ساعتهای 5 تا 7 صبح آخرین ذخیره های انرژی خود را از دست می دهد و به همین دلیل در این ساعات هوا سردتر است.

 

47- گرمای ویژه آب 5 برابر خشکی است. یعنی آب 5 برابر خشکی گرما لازم دارد تا گرم شود و به همین دلیل آبها دیرتر گرم می شوند و دیرتر نیز گرمای خود را از دست می دهند و خشکی زودتر گرم می شد و زودتر نیز گرمای خود را از دست می دهد.

 

48- ارتفاع پرواز هواپیما را با پا می سنجند و هر پا 30 سانتی متر است. مثلا" وقتی می گویند هواپیمایی در ارتفاع ده هزار پایی پرواز می کند یعنی در ارتفاع 3000 متری است و در رابطه با دریا در مورد فاصله، مایل دریایی بکار می برند که هر مایل دریایی 1852 متر است.

 

49- وجود درختان زیاد در یک محل همراه با آب و همچنین وجود دریاچه بزرگ در یک منطقه همراه با پوشش گیاهی می تواند یک میکروکلیما(آب و هوای محلی) در مقیاس کوچک در آن محیط ایجاد کند که معمولا آن محل در تابستان چند درجه از بقیه نقاط شهر خنک تر می باشد که در این رابطه می توان از میدان آبشار کاخک (میدان خرمشهر) و محدوده پارک آبی گناباد نام برد.

 

50– طول مدت روزها به مدت شش ماه از اول تیر تا اول دی کاهش می یابد و بر طول شب ها اضافه می شود و از اول دی ماه تا اول تیر ماه طول روزها افزایش می یابد و از طول شب ها کاسته می‌شود.

 51- بلغارستان در جهان به سرزمین لبنیات مشهور است. این کشور بیش از 100 نوع پنیر تولید و صادر می کند و اکثر مردم این کشور بیش از 80 سال عمر دارند و دلیل آن را این می دانند که صبح ها ماست زیاد مصرف می کنند.

52- موقعی که خورشید، ماه و زمین در یک امتداد قرار می گیرند، آب دریا بالا می آید و مد اتفاق می افتد که معمولا به فاصله ی 180 درجه از محل مد (در نقطه مقابل مد قبلی) مد دیگری اتفاق می‌افتد و در طرف دیگر جزر اتفاق می افتد. در این زمینه می توانیم زمین را مانند یک توپ فوتبال فرض کنیم، موقعی که از دو طرف کشیده شود (حالت مد) و در دو طرف دیگر فرو رفته یا جمع تر شود که حالت جزر پیدا می کند.

53- کسوف (خورشید گرفتگی): زمانی که ماه بین زمین و خورشید قرار می گیرد و بنابراین ماه مانع رسیدن نور خورشید به زمین می شود.

54- خسوف(ماه گرفتگی): زمانی که زمین بین ماه و خورشید قرار می گیرد و زمین مانع رسیدن نور خورشید به ماه می شود.

55- وجه تسمیه خراسان و مشهد: خورآسان نام گذشته خراسان است که از دو کلمه ((خور)) به معنی خورشید و آسان به معنی ظاهر شدن تشکیل شده است. این سرزمین چون در شرقی ترین ناحیه ایران قرار داشته است و خورشید زودتر از سایر نقاط طلوع می کرده، این نام را به خود گرفته است. از این رو ((خورآسان)) به معنای پدیدار شدن خورشید یا سرزمین بامدادان و طلوع آفتاب بکار رفته است و واژه ((مشهد)) که در اصل کلمه عربی و بر وزن ((مفعل)) است به معنای محل شهود و حضور و شهادتگاه و یا مکانی که در آن کسی شهید گشته است بکار می رود و کلمه مشهد نیز بر شهادت حضرت رضا(ع) و مدفن وی در آن مکان دلالت دارد

56- ابر باریده به دریا می گفت من نباشم تو کجا دریایی، در دلش خنده کنان دریا گفت: ابر باریده تو خود از مایی. (چرخه ی آب در طبیعت)

57- چاه نیمه (نگین سبز سیستان) در قسمت جنوب دشت سیستان و در حوالی مصب هیرمند گودال‌های طبیعی بزرگی با عمق ده ها متر وجود داد که آب مازاد رودخانة هیرمند به آن می ریزد و به شکل دریاچه طبیعی درآمده است که این مناطق به چاه نیمه در زابل معروف است و برای تامین آب شرب زاهدان و زابل از چاه نیمه های موجود که در فاصله 50 کیلومتری شهر زابل است استفاده می‌شود.

58- هر چیزی که یخ می زند حجم آن ده درصد افزایش می یابد. برف و سرمای بی سابقه در نوار شمال و شمال شرق کشور در سال 1386 هـ - ش که مردم از آن بعنوان یخبندان نام می برند باعث شد که در بسیاری از شهرها دمای هوا به 20- درجه و بیشتر از آن نیز برسد و این وضعیت حدود 45 روز ادامه داشت و در شهرستان گناباد در روستای قوژد منبع آب روستا بر اثر یخ زدگی ترکید و قندیل های یخ آن تا روی زمین آویزان بود.

59- طوفان دریایی گونو (GONU) در واقع نوعی تندباد دریایی است که در فاصله ماه های خرداد تا شهریور در برخی از مناطق دریایی و اقیانوس‌ها شکل می گیرد و دامنه قدرت آن به شکل یک سیکل از ضعیف تا قوی و سپس از قوی تا ضعیف می باشد. این طوفان در اواسط خرداد سال 1386 هـ .ش حرکت خود را از اقیانوس هند آغاز کرد. این طوفان دریایی انرژی و رطوبت خود را از دریا می گیرد. سرعت این طوفان در سواحل عمان به 260 کیلومتر در ساعت رسید و هنگام عبور از فراز آب در عمان امواج آن به 12 متر رسیده است و درسواحل جنوبی ایران سرعت آن تا 110 کیلومتر بر ساعت رسید. این گونه طوفان ها معمولا در خلیج فارس نمی تواند نفوذ کند اما دریای عمان و سواحل جنوب شرقی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد. این طوفان همراه با رگبار و رعد و برق و موج همراه است که در محیط دریایی ایجاد می شود و با رسیدن به خشکی، به سرعت انرژی خود را از دست می دهد و مردم در این شرایط همانند وقوع سیل باید به نقاط بلند و امن پناه ببرند.این طوفان در شصت سال قبل از این نیز تکرار شده بود.

60- حدود 90 درصد جمعیت جهان در نیمکره شمالی زندگی می کنند و فعالیت های اقتصادی و صنعتی انسان نیز در این نیمکره بیشتر از نیمکره جنوبی است اما تخریب لانه اُزُن بر فراز قطب جنوب بیشتر است. علاوه بر مواد شیمیایی، شرایط آب و هوایی به ویژه دما در تخریب اُزُن نقش دارد، به طوری که هر چه هوا سردتر باشد، تخریب اُزُن شدیدتر صورت می گیرد و قطب جنوب به دلیل سردی بیشتر، شرایط آب و هوایی مناسب تری بری تخریب اُزُن دارد. گفتنی است نیمکره شمالی را نیمکره خشکی و نیمکره جنوبی را به جهت برخورداری از آب بیشتر نیمکره آبی می‌گویند.

61- هوا بررسی حالت آنی یا زودگذر از عناصر جو را می گویند و اصولا انسان ها بهترین شرایط زندگی را در درجه حرارت بین 5/17 تا 5/21 درجه سانتی گراد می دانند.

62- هارپ چیست؟ با این فناوری با استفاده از امواج فوق کوتاه رادیویی، امکان جابجایی ابرها، بارورسازی ابرها و کاهش خشکسالی و از بین بردن سکون هوا فراهم می شود. این پروژه انقلاب عظیمی در عرصه تغییرات آب و هوایی ایجاد می کند. هارپ یکی از پروژه های فوق محرمانه کشورهایی مانند آمریکا و روسیه است که این فناوری را در اختیار دارند و با استفاده از امواج فوق کوتاه می توانند لایه یونوسفر جو را تخریب کنند که منجر به تولید باران شود. هارپ یک فناوری است که بر پایه انتشار امواج رادیویی فوق العاده قدرتمند و فوق کوتاه بنا شده است امواجی که انعکاس و انتشار آن ها در سطح یونوسفر یا همان سطح فوقانی جو، باعث ایجاد یک میدان یونی یا موج یونی می شود، در چنین شرایطی امواج الکترومغناطیسی ارسال شده بار دیگر به زمین برگشت داده می شود. این امواج از انرژی حرارتی و انرژی مغناطیسی برخوردار هستند. بنابراین انرژی حاصل از آن را می‌توان در یک نقطه خاص متمرکز کرد به طوری که تمرکز انرژی حاصل از آن ها در یک نقطه خاص می تواند اثرات مختلفی ایجاد کند که از جمله آن ها می توان به امکان جایجایی ابرها، جابجایی هوا و از بین بردن سکون هوا اشاره کرد.

فناوری ((هارپ)) البته کاربردهای دیگری نیز دارد به عنوان مثال در مطالعه قاره های زیرزمین یا کشف منابع معدنی نفت و گاز در زیرزمین نیز می توان از این فناوری استفاده کرد. ضمن آن که گفته می شود از تمرکز این انرژی می توان برای تحریک گسل های زمین و حتی ایجاد زلزله استفاده کرد. تا جایی که گفته می شود زلزله هائیتی نتیجه آزمایش های آمریکا و به عبارتی تست این فناوری بوده که منجر به بروز زلزله هائیتی شده است. در واقع وقوع بسیاری از پدیده های خاص از جمله سیل پاکستان، زلزله هائیتی و حتی طوفان کاترینا با آزمایش این فناوری در آمریکا مرتبط است. عده ای از کارشناسان اساس این فناوری را رد می کنند و آن را نوعی فضاسازی رسانه ای قلمداد می کنند که کشورهای استکباری برای ترساندن کشورهای دیگر مطرح کرده اند.

تاثیرات این فناوری به لحاظ علمی کاملا اثبات شده و نمونه های تحقیق یافته تاثیرات این فناوری در کشورهای روسیه و آمریکا گزارش شده است و هم اینک این فناوری با هزینه بسیار بالایی در این کشورها آن هم در مراکزی خاص و بعضا با اهداف نظامی در حال انجام است. اما نکته مهم آن است که ایران نیز اجرای این پروژه مهم و کارآمد را آغاز کرده است و در آینده می توانیم از نتایج سودمند آن بهره مند شویم. معتقدیم که اگر چه هارپ فناوری است که از تاثیرات دو جانبه ای برخوردار است، برای کشور ما که آب و هوای خشکی دارد یک ضرورت است و از آن می توان برای بارور کردن ابرها یا به جریان انداختن هوا و از بین بردن سکون هوا استفاده کرد و در کلان شهرهایی مانند تهران که باعث تمرکز آلودگی می شود، از این فناوری استفاده کرد. شایان ذکر است که طبق تعاریف موجود، هارپ(HAARP) یک پروژه تحقیقاتی است که برای بررسی و تحقیق درباره لایه یونوسفر با استفاده از امواج رادیویی راه اندازی شده است. لایه یونوسفر در بالاترین لایه اتمسفر قرار دارد. این لایه تشعشعات خطرناک ماورای بنفش و X خورشید را جذب و مانند سقفی از ورود آن ها به زمین جلوگیری می کند. هم چنین به دلیل محیط الکتریکی موجود در یونوسفر از این لایه برای انعکاس امواج رادیویی به اطراف زمین استفاده می شود. سیستم هارپ طوری طراحی شده است که روی یونوسفر تاثیر مستقیم داشته باشد. این سیستم در حال حاضر از مجموعه ای از آنتن های مخصوص (180 برج آلومینیومی به ارتفاع 23 و 50 متر)تشکیل و روی زمینی وسیع به مساحت 23 هزار متر مربع در آلاسکا نصب شده است. این آنتن ها امواج ما فوق کوتاه ELF/ULF/VLF را تولید و به یونوسفر پرتاپ می کنند. اصولا امواج آنتن ها پس از اصابت به یونوسفر و بازگشت به زمین قادرند نه تنها به عمق دریا بروند بلکه فراتر رفته و به اعماق زمین نیز وارد می شوند و عملکرد آن مانند رادیوترموگرافی است که امروزه ژئولوژیست ها برای اکتشاف مخازن مختلف شامل نفت و گاز استفاده می کند. وقتی یک موج کوتاه رادیوترموگرافی به داخل زمین فرستاده می شود، به لایه های مختلف برخورد می کنند و آن لایه ها را به لرزه در می آورد و از این لرزش صدایی با فرکانس مخصوص تولید می کند و به سطح زمین باز می گرداند و ژئولوژیست ها از صدای بازگشتی قادرند مخازن زیر زمین را شناسایی کنند.

63- روستای تاریخی کندوان: این روستا در شمال غرب ایران (50 کیلومتری جنوب غربی تبریز) در ارتفاعات کوه سهند با قدمتی 700 ساله یکی از جذاب ترین مکان های دیدنی و شگفتی های ایران به شمار می رود و یکی از روستاهای دهستان سهند است که در 18 کیلومتری جنوب اسکو، در دامنه سرسبز سلطان داغی واقع شده است. آنچه به کندوان هویت باستانی داده وجود 117 خانوار و منزل مسکونی در درون توده های مخروطی و هرمی شکل صخره ای است. روستاییان کندوان داخل این توده ها برای خود خانه مسکونی، آغل، انبار و کارگاه ایجاد کرده اند. به دلیل شکل خانه های آن که به مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده اند به آن روستای کندوان می گویند. در حال حاضر کندوان تنها روستای زنده صخره ای جهان است که زندگی طبیعی مردم در آن جریان دارد. در دنیا سه روستای صخره ای وجود دارد که اولین آن روستای ((گورمه)) ترکیه، دومی ((داکوتای آمریکا)) و سومی نیز ((کندوان)) ایران است با این تفاوت که دو روستای صخره ای ترکیه و آمریکا خالی از سکنه هستند، ولی در کندوان زندگی جریان دارد و از این بابت کندوان اولین روستای صخره ای زنده جهان محسوب می شود.

64- شهرستان طبس: طبس از دو واژه تب به معنی گرما و بس می باشد. ارتفاع شهر طبس از سطح دریا 690 متر است. در شرق آن رشته کوه بلندی به نام کوه شتری قرار گرفته است که ضلع شرقی چاله بزرگ طبس را تشکیل می دهد. و اهل محل در مورد طبس می گویند سرمای طبس کیّه وقت روز به در میّه

65- کشور نپال: کلمه نپال (Nihpawl) از سال 400میلادی به بعد رواج یافته است و نام بین المللی این کشور نیز می باشد. ریشه این کلمه چندان روشن نمی باشد. نپال بخاطر قرار گرفتن در منطقه کوهستانی هیمالیا به کشور هیمالیا، سرزمین کوه، و کعبه کوهنوردان مشهور شده است. عبارت کعبة کوهنوردان بدان خاطر بکار می رود که حصول به قله معروف اورست (8848 متر) که در نپال به صورت ساگارماتا (Sagarmatha) نامیده می شود. از طریق کشور نپال امکان پذیر است و کوهنوردان باید از دولت نپال اجازه صعود به این قله معروف جهان را کسب کنند.

66- مصر: کشور مصر را در روابط بین الملل اجیپت (Egypt) می نامند. اجیپت کلمه ای یونانی است و در اصل به صورت اگیپتوس و به معنای خاک سیاه بوده است.

یونانیان باستان این نام را به مصر داده بودند. زیرا نیل به هنگام طغیان خاک سیاه رنگ و حاصلخیزی را در دو سوی بستر خود می گسترد. این خاک بدون شخم زدن قابل کشت بود. نیل تنها منبع تهیه آب برای سرزمین مصر است که از جنوب تا شمال این سرزمین گرم و خشک را آبیاری می کند. (نیل به معنای رود می باشد) بخاطر اهمیت فراوان نیل، مصریها در مورد آن افسانه ها ساخته بودند و حتی معروف شده که مصر زاده نیل می باشد. این رودخانه طویلترین رودخانه جهان است. جمعیت مصر در حدود جمعیت ایران می باشد که 96٪ جمعیت این کشور در 4٪ مساحت آن، بیشتر در اطراف رود نیل و در کنار دریای مدیترانه زندگی می کنند.

67- کلمبیا: نام کلمبیا از نام کاشف معروف قاره آمریکا کریستف کلمب گرفته شده است. از آنجا که کریستف کلمب تا پایان عمر خویش متوجه کشف قاره جدید نشده بود و آن را هند و یا یکی از سرزمینهای آسیایی می دانست، قاره جدید به نام امریکووسپوجی آمریکا نامیده شد که قبل از همه متوجه این مسئله شده بود.(ایالات متحده آمریکا) اما در همان اوایل امر گروهی بر این باور بودند که نامگذاری قاره جدید سزاوار کلمب است اما دیگر دیر شده بود و کلمه آمریکا رایج شد. بعدها مهاجران اسپانیایی علاقمند به کلمب، قسمتی از آمریکای جنوبی را بنام کلمب، کلمبیا نامیدند. تاریخ کشف قاره آمریکا در سال 1492 میلادی می باشد.

68- فنلاند: بخاطر وجود دریاچه های فراوان به کشور دریاچه ها یا کشور هزار دریاچه مشهور است.

69- چاد: کشوری است در منطقه صحرای بزرگ شمال آفریقا. در این کشور دریاچه بزرگی وجود دارد، در زبان محلی این کشور، چاد به معنای دریاچه است.

70- بحرین: بحرین کشوری متشکل از جزایر متعدد است که دارای یک جزیره اصلی بزرگ و تعدادی جزایر کوچک می باشد. بحرین مدتها جزو قلمرو ایران بود و سپس بدست انگلستان افتاد و سرانجام در سال 1971 م به صورت کشوری مستقل درآمدو تنها شامل مجمع الجزایر بحرین است. بحرین به عروس خلیج فارس، مروارید خلیج فارس، گوشواره خلیج فارس و بارانداز خلیج فارس معروف است.

71- ایسلند: به معنای سرزمین یخ و یا یخ زار می باشد و این نام بخاطر مجاورت آن با قطب شمال و یخبندان های طولانی بدان داده شده است. بخاطر یخبندان های طولانی، سرزمین یخبندان، سرزمین چشمه های آب گرم ، سرزمین آتشفشان و سرزمین یخ و آتش نیز می گویند. بدلیل وجود چشمه های آبگرم ووجود آتشفشان در این کشور از انرژی زمین گرمایی زمین استفاده می کنند. انرژی حاصل از گرمای زمین را زمین گرمایی می گویند. به طور طبیعی، دمای زمین در هر صد متر عمق، 3 درجه سانتی گراد افزایش می یابد. با تزریق آب به درون زمین و گرم شدن آن در درون لایه ها نیز می توان این آب را بالا کشید و از گرمای آن استفاده کرد. علاوه بر ایسلند در کشورهای زلاندنو و ایالات متحده آمریکا از این انرژی استفاده می کنند.

72- امارات متحده عربی: از هفت شیخ نشین (امیر نشین) بنام های ابوظبی، دوبی، فجیره، شارجه، ام القوین(ام الکوین) راس الخیمه و عجمان تشکیل شده است. امارات صورت جمع امارات (امیرنشین) و متحده صورت نظام سیاسی و عربی مشخص کنندة وحدت قومی و نژادی آنها است.

73- مالزی: نام کنونی آن ما"خوذ از قوم ماله است. در زمان باستان یکی از جغرافیدانان آن را سرزمین طلا نام داده بود. مالزی به طور متوسط هر دو یا سه روز باران دارد و میزان بارش آن بین 2000 تا 2500 میلی متر در تغییر است. به همین علت آلودگی هوا در کوالالامپور (پایتخت) چندان بالا نیست. پوتراجایا در مالزی شاهزاده شهرهای آسیا نام گرفته است. و دولت مردان مالزی بدنبال یک شهر آرمانی بوده اند که پوتراجایا نمادی از هماهنگی انسان، طبیعت و علم و فناوری است که از طریق یک برنامه ریزی دقیق، با طراحی های بدیع و نهایت علاقه مندی به حفظ محیط زیست ایجاد شده است.

74- زلاندنو: کشور امروزی زلاندنو یا نیوزیلند در سال 1642 م به وسیله آبل تاسمان کاشف و دریانورد هلندی کشف و بخاطر شباهتی که میان این سرزمین و زیلند، در قسمتی از هلند وجود داشت آن رانیوزیلندیا زلاندنو(زلاند جدید) نامیدند.

75- تایلند: نام تایلند ماًخوذ از نام قومی مهاجر از سرزمین چین است به نام تای (Thai) که با پسوند مکانی لند (Land) به معنای سرزمین تای ها می باشد. کشور تایلند در ابتدا سیام نامیده میشد که با رواج یافتن کلمه تایلند توسط اروپائیان دیگر این کلمه رایج نیست. این کشور به نام کشور هزار معبد، و کشور معابد طلایی (بخاطر وجود معابد فروان بودایی) مشهور می باشد. گروهی را عقیده بر آن است که تایلند به معنای ملت آزاد است و از این رو به آن سرزمین آزادی نیز گفته‌اند.

76- آفریقای جنوبی: این کشور در جنوبی ترین قسمت آفریقا قرار گرفته و به همین جهت آفریقای جنوبی نام دارد. این کشور بزرگترین تولید کننده طلا در جهان است و نیمی از طلای موجود جهان در این کشور تولید می شود. طلای ناب بیست و چهار عیار دارد. اگر گفته شود که این طلا هیجده عیار دارد، منظور این است که هیجده قسمت آن طلای خالص و شش قسمت دیگر آن نقره، برنج یا مس است، در نتیجه طلای دوازده عیار نصف طلا و نصف نقره، برنج یا مس است.

77- شیلی: در طول دوره استعمار نام شیلی به این سرزمین اطلاق می شد اما به صورت نامی محلی زیرا قبلا" نیز بومیان این سرزمین را شیلی می خواندند. شیلی در زبان بومیان آن کشور به معنای جایی یا سرزمینی است که خشکی در آن به پایان می رسد و دریا آغاز می گردد. کلمه شیلی از زبان بومیان به زبان اسپانیایی وارد شد و به دو صورت بکار رفته است اول آنکه به معنای بند کفش می باشد که شاید کنایه از دراز و باریک بودن، آن کشور به مانند بند کفش باشد. (شیلی کشوری باریک و دراز به درازای حدود 4000 کیلومتر است). دوم آنکه شیلی نام نوعی درختچه در منطقه آمریکای مرکزی است که آن را در زبان اسپانیولی به صورت شیلی بکار می برند و املای کشور شیلی مطابق آن است. با این احوال معنای اصلی و صحیح شیلی آن است که جایی (سرزمینی) که در آن خشکی به پایان می رسد.

78- ایتالیا: نام رسمی ایتالیا هم اکنون جمهوری ایتالیا می باشد و در عرف بین الملل بدان ایتلی (ایتالی ـ Italy) می گویند. در زبان محلی این کشور ایتالیا خوانده می شود و عناوین مشهور آن سرزمین مسیحیت(بخاطر مقر پاپ در ایتالیا) و کشور چکمه ای (بخاطر شکل چکمه داشتن شبه جزیره ایتالیا) است.

79- شبه قاره هند شامل کشورهای هند، پاکستان و بنگلادش (سرزمین رودخانه) است و علت نامگذاری شبه قاره به دلیل وسعت زیاد، تنوع‌ آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی مناسب و.... .بوده است.

80- پاکستان: در مورد معنای کلمه پاکستان دو نظر وجود دارد یکی آنکه پاکستان به معنای سرزمین پاکان است و ظاهرا" از سالها قبل محلات مسلمان نشین را در هند محله پاکان می نامیده اند و دیگر آنکه پاکستان مرکب از قسمتهایی از پنج نام، پنجاب، افغان(پشتونستان)، کشمیر، سند و بلوچستان یعنی ایالت های تشکیل دهنده کشور پاکستان می باشد و از خلاصه اسامی این نامها پاکستان ساخته شده است. رود مهم این کشور سند (ایندوس) نام دارد که از شمال به جنوب کشور جاری است. این رود در مرداد ماه 1389 هـ . ش در اثر بارندگی های موسمی که در سطح وسیع صورت گرفت طغیان کرد و چند سد در مسیر رودخانه شکست و در مجموع (یک پنجم) وسعت کشور پاکستان را آب فرا گرفت و خسارات زیادی به بار آورد، مردم پاکستان از آن به عنوان طوفان نوح (ع) یاد می کنند.

81- کوه: برآمدگی یا ارتفاعی است که از زمینهای هموار اطراف خود بیش از 600 متر بلندتر باشد و اگر این ارتفاع بین 150 تا 600 متر باشد تپه می گویند و چنانچه بین 0 تا 150 متر باشد تپه ماهور نامیده می شود. برای تعیین ارتفاع کوهها سطح آب های آزاد (صفر متر) را مبنای محاسبه قرار می دهند. بعنوان مثال ارتفاع قله دماوند 5670 متر است،‌در صورتیکه بخواهیم ارتفاع قله را از پای کوه حساب کنیم، باید ارتفاع شهر دماوند را که حدود 1960 متر از سطح دریا است از 5670 (ارتفاع دماوند) کم کنیم تا ارتفاع قله از پای کوه بدست آید.

3710=1960-5670ارتفاع قله دماوند از پای کوه

شایان ذکر است قله دماوند شصت و چهارمین قله جهان از نظر ارتفاع است و بیشتر ایام سال پوشیده از برف است.

82- پنجاب کجاست و چرا چنین نامیده شده است؟ شهری است در هندوستان و نام آن ترکیبی است از پنج آب به معنی محلی که پنج رودخانه از آن می گذرد این پنج آب عبارتند از: جهلوم، چناب، راوی، بثاس و سلوتلج که همه به رود سند می ریزند. علاوه بر هند در پاکستان جلگه و شهری بنام پنجاب وجود دارد و در افغانستان نیز منطقه ای بنام پنجاب است.

83- بیابان: طبق تعریف سازمان هواشناسی جهانی بیابان به سرزمینی گفته می شود که توان حیات و زیست موجودات در آن به دلیل کمی بارندگی بسیار محدود است. در کشورهای مختلف بیابان اسامی خاصی دارد. مثلا" عربها سرزمینی که از آب و گیاه فقیر باشد صحرا می گویند و در ایران کلمه بیابان بکار می برند و به انگلیسی دزرت می گویند. معروفترین حیوان صحرا (بیابان) شتر است که به عنوان کشتی صحرا شناخته می شود. این حیوان بدون ناراحتی و احتیاج به آب و غذا قادر است که مدتهای طولانی روی شنهای داغ صحرا حرکت کند. با توجه به خشکی و کمبود آب در بیابان، آب را در حجرات مخصوص و چربی را در کوهان خود ذخیره می نماید تا بتواند با گرسنگی و تشنگی بیابان مبارزه کند، تشنگی را به خوبی تحمل می کند و مدتها تشنه راه می پیماید ولی به محض آنکه به منابع آب رسید آنچنان در خوردن افراط می کند که باور کردنش مشکل است، بطوریکه 20 تا 25 گالن آب را در مدت 30 دقیقه می نوشد. هیچ حیوانی مثل شتر برای اقوام و مردم صحرانشین مفید فایده نیست. از ایراداتی که به رها بودن این حیوان در جاده های بیابانی مانند مسیر طبس، یزد و کرمان وارد است این است که شتر هنگام عبور از عرض جاده (خصوصا"در شب) برای رانندگان خطرآفرین است و می تواند آنها را به هراس اندازد و گاهی اوقات باعث تصادف شود.

84- خزر: نام بزرگترین دریاچه جهان است و به علت بزرگی نام دریا به آن اطلاق می شود و در کتابها و نقشه های خارجی به دریای کاسپین معروف است. مساحت کل دریای خزر 407 هزار و 300 کیلومتر مربع است. این دریا بین کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، ایران و آذربایجان قرار دارد. طول دریا از شمالی ترین نقطه تا جنوب 1035 کیلومتر و عرض آن به طور متوسط 443کیلومتر است. عمیق ترین نقطه 1026 متر در ساحل ایران و کم عمق ترین نقطه آن 5 متر در روسیه است و طول خط ساحلی 6 هزار و 500 کیلومتر (سهم ایران 657 کیلومتر) است و تعداد جزایر آن 50 جزیره با 3500 کیلومتر مربع مساحت می باشد. قسمت اعظم آب دریای خزر توسط رودخانه ولگا از روسیه تامین می شود و مهمترین رودی که از ایران به دریای خزر می ریزد سفید رود است. سطح آب دریای خزر 27 متر پایین تر از سطح آب اقیانوسها است.میزان شوری آب آن از خلیج فارس کم تر است. خیلی از کارشناسان این دریا را یکی از دریاهای نیمه وحشی جهان می دانند و صیادان به موجهای نسبتا" بلندی که در فاصله کوتاه در دریا ایجاد می شود، دزد دریایی می گویند که گاهی اوقات باعث واژگون کردن قایق یا به یغما بردن تور ماهیگیری صیادان می شود. خیلی از اوقات دریا ناآرام است یا به اصطلاح طوفانی است که در این اوقات برای شنا مناسب نیست و خطرات زیادی به همراه دارد. در مورد دریای خزر باید گفت احتمال سونامی در آن وجود دارد. زیرا گسلهایی که از عشق آباد ترکمنستان به داخل خزر می رود می تواند پدیده سونامی را به وجود آورد و در صورت وقوع سونامی در این دریا امواج آن در مدت زمان کوتاهی می تواند به ساحل برسد.

85-خلیج فارس: مساحت خلیج فارس حدود 240 هزار کیلومتر مربع است که هشت کشور ایران، عمان، امارات متحده عربی، قطر، بحرین، کویت، عراق و عربستان در اطراف آن قرار دارند. میانگین عمق آن 31 متر و حداکثر عمق آن 90 متر در بخش آب های ایران است که عمق آن از غرب به شرق بیشتر می شود. بیشترین میزان طول ساحل را در سواحل خلیج فارس، کشور ما ایران و کمترین میزان آن را کشور عراق دارد. تنگه هرمز مهم ترین آبراهه استراتژیک و یکی از گذرگاههای تجاری مهم جهان است که 187 کیلومتر طول و 53 تا 91 کیلومتر عرض و بین 36 تا 180 متر عمق دارد که این تنگه آبهای آزاد اقیانوس هند و دریای عمان را به خلیج فارس متصل می کند. منطقه مکران واقع در جنوب شرقی ایران سونامی خیز است. این منطقه از جاسک شروع می شود و تا کراچی هند ادامه دارد. سونامی در منطقه مکران می تواند امواجی به ارتفاع 12 متر ایجاد کند. شاید یکی از دلایل وقوع خسارات زیاد در سواحل جنوبی ایران در صورت وقوع سونامی، وضعیت توپوگرافی این سواحل است. دیواره های سواحل جنوبی ایران مسطح و همتراز با دریاست به گونه ای که امواج کوچک نیز می تواند زمینه پیشرفت آب در خشکی و خسارات سنگین را موجب شود و در صورتی که امواج سهمگین ناشی از زلزله های دریایی که سونامی را در پی دارد، به این سواحل نزدیک شود عمق نفوذ آب ممکن است به چندین کیلومتر برسد که در این صورت میزان خسارات بالا خواهد بود. و از این رو باید در سیستم هشدارهای حوادث اقیانوسی اصل مهم شیوه مقابله با سونامی را در سواحل همتراز با اقیانوس نیز مد نظر قرار بگیرد.

86-کوه گرفتگی چیست؟ تاثیر ارتفاع روی اشخاص، که بدلیل کمبود اکسیژن بصورت نوعی عارضه تنفسی، سردرد و خواب آلودگی تدریجی بروز می کند، کوه گرفتگی می نامند. چنانچه کوه پیمایی و افزایش ارتفاع به آرامی و تدریجی انجام شود از اثر این بیماری کاسته و گاه از بروز آن حتی جلوگیری می شود. یکی از عوامل تشدید کننده کوه گرفتگی، فشاری است که بر ماهیچه ها وارد می شود ولی نباید آنرا به عنوان عامل اصلی منظور داشت ولی بطور کلی استقامت و ورزیدگی و سلامت بدن را از جمله عوامل موثر در جلوگیری و تخفیف این بیماری باید محسوب دانست. کوه‌نوردی تنها ورزشی است که تماشاگر ندارد و یک ضرب المثل ایرانی می گوید در کوه دو گروه تلف می شوند، بلد و بلد (حرفه ای حرفه ای) و نابلد (مبتدی مبتدی)

کوهنوردانی که ناگزیرند شبها در مناطق کوهستانی و یا دشتها و بیابانها چادر بزنند می توانند با پاشیدن انواع موادی با بوی تند و زننده مانند نفت یا پاشیدن گرد توتون در اطراف چادر مانع ورود مار و عقرب به چادر شوند. مارها در تمام نقاط جهان، بجز زلاندنو و قطبین،(قطب شمال و جنوب) دیده شده اند. موش ها غذای عمده مارها را تشکیل می دهد و بنابراین سوراخ های موش همیشه عاری از مار نیست.

تقریبا" از 3000 نوع مار پراکنده در جهان تنها 350 نوع آن سمی اند، و از این تعداد فقط 150 تا 180 نوع را می توان سمی خطرناک تلقی کرد. تمرکز مارهای سمی خطرناک در آسیا بیش از سایر نقاط جهان است، پس از آسیا، قاره آمریکا با داشتن حدود صد نوع مار سمی در رتبه دوم قرار دارد. آفریقا و استرالیا بین 70 تا 80 نوع مار سمی دارند. در حالی که در اروپا فقط 7 نوع مار سمی دیده می شود. این مارها معمولا باریک و کوچک اند و چشم هایشان، در زیر پولک های سرپوشیده است. برخی دیگر روی شاخه های درختان و بعضی در جاهای مرطوب و باتلاقی و انواع زیادی هم لای سنگ پاره ها و بوته ها در خشکی زندگی می کنند. انواع دیگر همراه زیستگاهشان آب دریاست. انواعی از پستانداران، پرندگان، جوندگان، خزندگان و برخی از بی مهرگان از دشمنان طبیعی مارها هستند. پستانداران معمولا برای دفاع از خویشتن و یا حفاظت از بچه های خود مارها را می کشند. برخی از پستانداران هم از مارها تغذیه می کنند. پرندگانی از قبیل لاشخور، باز و جغد از مار تغذیه می کنند. انسان را می توان بزرگترین دشمن مار دانست، مارها معمولا بر حسب نوع برای فرار از خطر، از امکانات متفاوتی استفاده می کنند، برخی بسرعت از محیط دور می شوند، بعضی با استفاده از نقش و نگار خود از دید پنهان می مانند مثل برخی دیگر از خزندگان رنگ خاص محیط زیست خود را دارند تا از خطر محفوظ باشند. عده ای از مارهای سمی با ایجاد صدا، که یا مربوط به حرکات مالشی پولکها و یا مربوط به تنفس جانور است، به دشمن اخطار می کنند که دور شوند. انواع مار کبرا با باز کردن دنده های گردن خود این قسمت ازبدن را پهن می کنند تا نشان دهند که آماده حمله اند. کبراهای تف کننده با پاشیدن سم در چشم، دشمنان را از خود دور می سازند. این ترشحات در انسان کوری موقت ایجاد می کند. همچنین کفچه مار هنگام خشم چنبره زده و یکمرتبه به طرف دشمن حمله می کند.

مارهای سمی سر پهن مثلثی شکل و شکل مردمک باریک و بیضی است و دندانهای نیش بزرگتر از سایر دندان ها و دارای سوراخی در داخل آن، در بین دو چشم فرورفتگی وجود دارد. برخی از مارهای سمی ممکن است سرگرد و کوچک داشته باشند و مارهای غیر سمی شکل سر گرد و کوچک، شکل مردمک گرد، اندازه دندان های نیش هم اندازه سایر دندان ها و بدون سوراخ است. جهش مار معمولا یک سوم طول آن است. چنانچه این پرش درجریان باد شدید یا از نقطه مرتفعی انجام شود، ممکن است به چند متر برسد. مارها در حضور عوامل محرک از قبیل صدا و نور از صید و خوردن طعمه خودداری می کنند. مارهای پرنده خوار برای صید شکار، خود را در حالت عمودی به شکل چوب یا شاخه درخت در می‌آورند. پرنده کوچک بی خبر برای نشستن روی این شاخه دروغین بلعیده می شود. اغلب مارها موقعی که بترسند برای دفاع از خود حمله کرده و بوسیله دندان سمی یا فنگ سم خود را به شکار تزریق می کنند. بطور کلی از نظر اکولوژی قریب سه چهارم سطح ایران نیمه خشک یا خشک محسوب می شود و مارهای سمی که در بخش وسیعی از ایران یافت می شوند از گونه های بیابان‌زی می باشند.از بین این گونه ها می توان افعی، مار جعفری، مار شاخدار، کبرا، یلدا مار، تیرمار، طلحه مار، افعی پلنگی، کور مار، مارشتری، ماردرفش و کوتوله مار را نام برد. قدرت بازشناسی و رفتار عاطفی در مارها دیده نمی شوند. بنابراین هیچگاه با انسان مانوس نمی‌شوند ولی به حرکات تکراری و یکنواخت عادت می کنند به شرط آنکه این حرکات آرام و بدون تحریک جانور انجام گیرند.

برای کاهش حوادث نامطلوب مارگزیدگی باید هنگام جابجا کردن تخته سنگها و بسته ها دقت نمایید که مار در زیرش نباشد، مزاحم مارها نباشید و در کشتن آنها اصرار نورزید، بلکه او را به حال خود رها نمایید و از تعقیبش خودداری کنید، در میدان حمله مار قرار نگیرید و همیشه فاصله خود را با او حفظ کنید، توجه داشته باشید که در ارتفاعات احتمال وجود مار هست، پس موقع خزیدن روی دیوار و شاخه درختان احتیاط را از دست ندهید. همچنین از شنا کردن در آبهای مناطق مارخیز خودداری کنید و موقعی که به مار نزدیک هستید از اسب سواری در اطراف آن اجتناب کنید و از قدم زدن یا گردش روی علف های بلند اجتناب کنید و حتی المقدور از جاده ها برای راه رفتن استفاده کنید. در موارد ضروری برای دور کردن یا کشتن مارها از حشره کشها استفاده می شود و در نهایت اگر فرار تنها راه چاره باشد بهتر است به طور مارپیچ یا زیگزاگ از مار دور شوید تا جهت‌یابی مار مختل گردد. در مورد عقرب بد نیست بدانیم که دشمن عقرب مگس است که بر پشت عقرب می نشیند و عقرب بجای نیش زدن مگس به خودش نیش می‌زند و باعث مرگ خود می شود و شاید به همین دلیل باشد که معمولا عقرب ها بیشتر درشب که مگس نیست بیرون می‌آیند.

87-ونیز: شهری زیبا در کشور ایتالیا است که روی بیش از صد جزیره، درون دریای آدریاتیک بنا شده است. خانه ها روی چوبهای محکم، ساخته شده و به درون آبهای باتلاق گونه، فرستاده می‌شوند. این شهر به جای جاده دارای آبراهه های کوچک و بزرگی است و یک شهر کاملا توریستی است که دارای کاخها و بناهای باشکوهی است و به بهشت جهانگردان معروف است.

88-دریاچه بایکال:بایکال در سیبری روسیه قرار دارد. حداکثر عمق آن به 1620 متر می رسد. همچنین این دریاچه بیش از هر دریاچه دیگری، آب شیرین دارد. تقریبا" یک پنجم آبهای شیرین سطح کره زمین را دارا می باشد. شایان ذکر است تنها 8/2 درصد آبهای جهان شیرین است و بعضی کشورها با ایجاد پالایشگاه آب، آب دریاها را شیرین می کنند.

89-در نقشه های هواشناسی مراکز پرفشار را با H و یا حرف پ و مراکز کم فشار را با Lیا حرف ک نمایش می دهند. عبور مراکز کم فشار معمولا هوای ابری و بارانی را بهمراه می آورند و مراکز پرفشار، هوای آرام و پایدار به وجود می آورند. هواشناسان می گویند روز بعد از برف معمولا هوا آفتابی است.

90-درخت زیتون:

بیرون آمدن درخت زیتون از کره زمین به معنی علامت صلح و دوستی و تفاهم بین ملتها است.

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید